Miltä näyttää puoluekartta somessa?



Eduskuntavaalit lähestyvät ja perinteisiä puoluekannatusmittauksia seurataan lähikuukausina yhä tarkemmin. Nukkuvien puolue on kuitenkin todennäköisesti ensi vaalienkin suurin puolue, ja kannatusmittausten takaa on paljastunut jytky jos toinenkin.

Somen valta kasvussa

Valtaosa aktiivi-ikäisistä suomalaisista on sosiaalisessa mediassa; sekä Facebookilla ja Suomi24:llä on pari miljoonaa rekisteröitynyttä käyttäjää ja vuosi sitten suomalaisten Twitter-käyttäjien määrä ylitti puoli miljoonaa. Somen vaikutus ihmisten päätöksentekoon on todennettu kuluttajakäyttäytymisessä, ja se vaikuttaa myös äänestämiseen. Vuoden 2011 vaalien alla kuitenkin vain yksi kymmenestä äänestäjästä seurasi vaalikeskustelua aktiivisesti somesta. Paljonko somen merkitys ehtii kasvaa neljässä vuodessa?

Isot ja pienet Twitterissä

Puolueiden vaikutusmahdollisuudet somessa riippuvat siitä, miten ison joukon suomalaisia puolueita koskeva keskustelu tavoittaa. Tässä puolueet eroavat toisistaan huimasti. Twitter on media, jossa tavoittavuutta on helppo arvioida, ja siellä Kokoomuksen potentiaalinen tavoittavuus on huimasti suurempi kuin muiden puolueiden. Kokoomusta koskevat twiitit tavoittavat neljä kertaa suuremman joukon kuin demareita ja vihreitä koskevat. Keskustan tavoittavuus jää noin viideskymmenesosaan kokoomuksesta. Yksittäiset näkyvät twiittaajat, kuten Alexander Stubb, voivat lisätä puolueen tavoittavuutta merkittävästi. Stubbia seuraa Twitterissä niin moni ihminen Suomen ulkopuolella, että Kokoomuksen potentiaalinen tavoittavuus nousee paljon Suomen väkilukua suuremmaksi.

Radian 6 data

Radian 6 data
Radian6-seuranta, 90 päivää huhti-kesäkuu 2014

Kun Twitter-keskustelun yleisiä teemoja penkoi, tulokset kirvoittivat kiinnostavia uusia kysymyksiä. Sosiaalisen median kakofoniasta erottui itsestään selvien teemojen (puheenjohtajat, vaalit) ohella muutakin. Kokoomuksen kohdalla erottui enemmän puoleen omia tai neutraaleja teemoja: Stubb, ”uusinousu” tai ”eteenpäin”. Perussuomalaisten kohdalla keskustelussa erottui enemmän teemoja, jotka liittyivät puolueen saamaan kritiikkiin: oli epäily nakkikioskipahoinpitelystä ruotsin puhumisen vuoksi ja moitteet 1950-luvun arvojen ajamisesta.

Paljonko puhutaan ja paljonko tavoitetaan?

Tavoittavuuden lisäksi kannattaa tarkastella mainintojen määrää avoimilla some-foorumeilla – kuinka runsasta keskustelu on. Tällä mittarilla puhutuin puolue on demarit, selvällä kaulalla muihin. Kokoomus ja perussuomalaiset keräävät some-keskusteluissa seuraavaksi eniten mainintoja. Keskusta on tälläkin mittarilla hännänhuippuna. Mittauksesta on syytä huomata, että se ei kerää tietoja yksityisiltä foorumeilta (kuten ihmisten omat facebook-sivut).

Radian 6 Data

Radian 6 Data
Radian6-seuranta, 90 päivää huhti-kesäkuu 2014

Some-mittareissa ja niiden tulkinnoissa politiikan suhteen on vielä paljon kehittämisen varaa. Tämä ensimmäinen pintaraapaisu herättää kuitenkin jo yhden kysymyksen puolueille: onko tärkeämpää puoluetta koskevaan aktiivisen keskustelun määrä vai se, miten suuren joukon ihmisiä tämä keskustelu tavoittaa?


    Author: Heli Suominen

    Jul 15, 2014